Summa sidvisningar

onsdag 24 september 2008

Hellweek eller healthweek?

Du kanske inte vet om det - men just nu är det nån slags hälsovecka som pågår för fulla muggar. Iallafall gör det det inom skolvärlden. Och det är ju bra om man lär sig på ett tidigt stadium hur man hanterar ett hopprep, hur man joggar, hur man rör på sig och att man ska äta mycket frukt osv.
Veckans mål i klassrummet har varit detta: "JAG SKA ÄTA UPP ALLT PÅ MIN TALLRIK". Jepp. För mig: inga problem. För en del andra: jobbigt jobbigt. Men då kan man ju alltid göra som Susanne, en liten tjej på 10 år som jag satt ejämte i matsalen idag. På sin tallrik hade hon lagt för sig cirka 10 riskorn, en klick sås i en femkronas storlek samt fem gröna ärtor. Slank det ner lätt? Nej, måste jag tyvärr svara. Det slank inte ner lätt. Det slank inte alls. "Fy, jag hatar fullkornsris", "Usch, jag mår illa efter skoljoggen" och så klassikern (som man inte alls känner igen, närå) "All skolmat är äcklig!". Mysko att till och med skolans frukt var äcklig. För den gick inte ner den heller.
Nästa vecka hoppas jag istället på "Osunda veckan". Tänk vad mycket så kallad mat alla barn komma att vräka i sig!
Lunchalternativ 1. Hamburgare med transfett och fet dressing med friterad potatis. Lunchalternativ 2: Pizza med skinka och fem sorters ost och kebabsås.
Dryck: Coca-Cola.
Istället för frukt: Ostbågar.

Hopprepen är utbytta mot dataspel och skoljoggen är utbytt mot en slags tävling i vem som kan söla mest och bäst från klassrummet till gympasalen.
Kan inte jag få bli skolminister? Snälla.

Dagens låt: Keep on jogging - Göran Rydh.
Det bästa med att bli vuxen är det här: Man slipper själv att springa i skoljoggen! Det är bara eleverna som vi tvingar ut i tre kilometers oländig terräng. Måste erkänna att det var extremt gott att kunna säga "Nä, jag är vuxen. Jag måste inte springa. Men vi står här och hejar på er när ni närmar er mål. Okej?"


Website counter

Inga kommentarer: