Summa sidvisningar

tisdag 9 september 2008

Smakar det så luktar det

Det är frukostdags. Allt är framdukat men var är de små grynen? I sina sängar förstås. Och vi som ska iväg till skolan och dagis om trekvart!
Jag kommer på knepet att få upp den minste. Jag sitter i köket och övar på lockrop som låter:
"Mille! Kom upp så får du äcklig ost!" När jag ropat det så hör jag hur jäkla rubbat det låter. Men se. Vem är det som kommer uppfarande ur sängen med sömniga ögon och sjukt tilltrasslat hår? Är det inte minstingen som vill ha äcklig ost? Jo, det är det. Mitt trick funkade!
Jag älskar också den äckliga osten. Den heter Romadur och är direktimporterad av svärmor från Tjeckien. Den luktar som en säck svettiga fotbollsstrumpor på ett ungefär. Den stinker ner hela köket när den gör entré på frukostbordet. MEN den är förlåten för den är så sabla god.
Och användbar! Vill man inte äta den så funkar den att skrämma bort gäster med. SAMT att väcka trotsiga små treåringar också. Som sagt. Romadur = smart food.

Dagens låt: Du har bestämt dig för att inte bli fet - DOCENTERNA.
Ja, har man gjort det så är denna goda ost från forna öststaterna inte att rekommendera. Den är sannerligen fettbildande i allra högsta grad. Som allt annat gott. Chips, bearnaisesås, dressingar, pizza, gräddiga pastasåser och.....slurp.

Inga kommentarer: