Summa sidvisningar

lördag 4 oktober 2008

Emma påskkärring



Nu ska jag bikta mig. Om det är en synd att vara oerhört intresserad av kändisar - ja, då har jag syndat. Då är jag en syndare av stora mått. Själv så tycker jag att det är synd att till exempel åka till huvudstaden och gå med näsan i backen. Då ser man ju inte en endaste kändis ju! När jag är i Stockholm, låt säga två dagar, så brukar jag kunna redovisa för minst tio olika kändisar som jag sett.
Värre då att bo i Jönköping. Här duggar det inte tätt mellan kändisbesöken. De kanske är här och spelar teater eller ger en konsert, visst, men man ser dem sällan på stan. Därför blir man ju desto gladare när man väl får kryssa förbi en kändis på stadens gator. Genom åren har jag exempelvis gått förbi Kay Pollack utanför Domus, Siw Malmkvists långe man på Västra Storgatan (oooohhhh hör jag er säga nu), Ulf Adelsohn på Hovrättstorget (oooohhh igen och vet ni? vi fick till och med ögonkontakt!!) och så har jag sett Kjerstin Dellert traska över Vindbron. Och så idag då. På självaste KulturDagNatten i stan. Jag och ungarna kommer gåendes på gatan vid Rådhusparken. Lite längre fram, gåendes emot mig, kommer någon som ser ut som en udda fågel. Eller kärring rättare sagt. En påskkärring. Hon hade en färggrann sjalett runt huvudet, konstiga stövlar och en lite för kort kappa. Dock ingen kvast vad jag kunde se. När jag kommer närmare ser jag vem det är. Marika Lagerkrantz!
På hemvägen, några timmar senare, säger jag detta till skägget bara för att göra honom avundsjuk.
- Idag såg jag Emma åklagare på stan! säger jag. Jag säger så bara för att han tyckte hon var skitsnygg i den rollen.
- Hon var faktiskt ganska hjulbent, fortsätter jag snipigt. Detta säger jag bara för att han minsann ska få veta att hon inte var världens mest perfekta människa.
- Jaha jaså, hummar skägget. Det är väl bara för att hon har suttit på en Honda 450 så mycket då. (Emma Åklagare körde motorcykel, pluspoäng hos skägget. Förstås).
Nu får man väl hålla sig till julkonserterna kör igång. Då är ju sannolikheten gaaanska stor att man iallafall har en chans att få se både Christer Sjögren, Pernilla Wahlgren och DiLeva spatsera runt på gatorna som helt vanliga människor. Eh. Undrar just hur jag ska kunna bärga mig.

Dagens låt: Fame - David Bowie.

Usch och tvi, vad surt det måste vara att vara kändis. Man får liksom inte ens vara lite hjulbent utan att folk ska rapportera det till gud och alla människor.


Website counter

1 kommentar:

Knegarn sa...

Jag såg henne också, på smedjegatan!