Summa sidvisningar

lördag 25 oktober 2008

Skägget besöker en kyrka

Jag har alltid inbillat mig att jag har mycket fantasi. Kanske, kanske att det stämmer, fast när det kommer till lördagarna och deras mornar får jag nog göra avbön. För då är det alltid samma visa. Först loppis, sedan torget och köpa ägg. Very exciting.
Enda avstickaren idag var att jag fick med mig min mycket motsträvige man till en kyrka för att fika. Han avskyr nämligen allt religiöst så det var verkligen en bedrift av mig att jag lyckades få in honom innanför dörrarna till detta Guds hus (!).
Fikat var billigt och himmelskt gott och det var kul att sitta där och studera människorna. Strax jämte oss fanns det en anslagstavla med en låda under. "Frågelåda" stod det på den.
Jag och skägget satte genast igång och lama oss. Jag tyckte vi kunde lägga i en lapp där det stod "Finns Gud?" och skägget tyckte att vi skulle ta och lägga i frågan "Är det möjligen så att man kan artbestämma kristna människor? Var kommer annars uttrycket kristet utseende ifrån?"
Sedan spann han loss ordentligt. Och då brukar han vara mycket rolig. Så också idag. "Tänk om det plötsligt kommer en högtalarröst som säger att "Du där i svart tröja med det extremt kristna utseendet (han menade sig själv) turen har kommit till dig. Du ska nu leda alla i psalmsång nummer 321" och så skulle en strålkastare riktas mot skägget med den livliga fantasin. Ha ha. Kul kul.
Sedan när vi fikat klart började jag stirra nervöst om vart man skulle ställa ifrån sig brickan. "Tänk om det skulle vara så att man får sätta igång och be en bön och bara de riktigt religiösas brickor då skulle sväva iväg i luften mot diskvagnen....pinsamt för de som inte tror lika fullt och mycket. De får sitta där med sin smutsdisk och skämmas..."
Ha ha igen. Skägget har humor. Det är därför jag gillar honom så mycket trots allt.

Dagens låt: Losing my religion - REM.
Skägget och jag har känt varandra i 17 år men det var först för tre veckor sedan som jag fick veta att en av hans tre abslouta favoritlåtar är just den. Och visst - den är bra. Fast är inte The finest worksong med REM bättre?

Inga kommentarer: