Summa sidvisningar

tisdag 7 oktober 2008

En sentimental hamster

Jag är ett sentimentalt stycke. Samt en hamster. Detta är ingen bra kombination om man nu inte råkar bo i ett slott eller en stor herrgård med sjutton rymliga flyglar. Då hade man ju iallafall fått plats med alla små, små barnkläder som barnen vuxit ur, trasiga leksaker, tummade barnböcker och så det värsta av allt - alla teckningar som ligger i stora drivor i lägenheten. Det första sexåringen gör varje morgon är att dra in en burk med pennor till vardagsrumsbordet (det ser för jävligt ut detta bord. I och för sig har jag bara gett 70 pix för det på en secondhandaffär för sju år sedan - men ändå. Jag skäms som en nakenhund när vi har gäster) och så sätter skapandet igång. Sedan bär det av till skolan. Vad gör barnen där? Ja, mitt yngel verkar iallafall sitta och rita hela dagarna för när man hämtar henne så bågnar hennes klädhylla av nya alster.
Det känns liksom inte helt okej att säga saker som "Men den här var ju inte så lyckad, den slänger vi va?" eller "Amen, vad ska det här föreställa? Är det pappa du ritat här? Jaså, jaha...en apa med vattkoppor säger du".
Så nu har jag kartonger i källaren där teckningarna läggs på hög. En del åker förstås till pappersåtervinningen (dock ej bilder på pappor som ser ut som apor) och då är det smyga som gäller. För upptäcker den lilla bistra konstnären ifråga vad man är i färd med att göra så blir det tårar till förbannelse alternativt upprinnelse till ett tredje världskrig. Sånt vill man helst undvika förstås.
Det ska dock bli väldigt kul att se hennes min när hon flyttar hemifrån om femton år. Vad snopen hon ska bli när det kommer yttterligare en flyttbil inbackandes och 12.000 kartonger med teckningar dumpas av framför hennes ytterdörr.
Då ska jag stå där skadeglad och säga "Men älskling. Du ville ju spara allt och det förstår du väl att jag aldrig skulle ha hjärta att slänga så fin konst!"
Muhahaha!

Dagens låt: Painter man - Boney M.
Nej tack. Nu sätter jag bestämt ner foten och säger NEJ till en painterman också. Ska Mille, tre år, börja teckna i kapp med storasystern så kommer jag att drabbas av lätt panik, mjäll, utslag och håravfall. Hoppas att han lägger sin energi på att träna med dammsugaren eller något annat i den stilen istället.

Website counter

Inga kommentarer: