Summa sidvisningar

torsdag 28 maj 2009

Fläsk!

Grisar är intelligenta. Grisar ser så snälla ut. Grisar kan man ha som husdjur. Grisar är renliga. Grisar är gulliga. Grisar kan man tortera hur mycket man vill. För så länge det finns folk som vill äta bacon och skinka så kommer vulgära djurfabrikörer att fortsätta behandla grisar på ett himla svinigt sätt. Det är bedrövligt.
Igår i teve: Reportern flänger runt i nån stockholmsgalleria och frågar folk hur de tänker nu när de har fått reda på hur illa grisarna har det i de danska sjurfabrikerna. 99% av alla svarar att nu kommer de minsann kolla ursprungsmärkningen. Några danska fläskkotletter blir det icke mera! Bra så. Men så träffar reportern Svenne Svensson som istället svarar "Nej. Jag kommer inte göra nåt. Jag bryr mig inte. Så långt sträcker sig inte mitt engagemang."
Det var ju ärligt sagt av Svenne. Fast hade det varit min kille som svarat likadant så hade jag gjort slut på momangen. Så långt sträcker sig nämligen inte mitt engagemang att jag skulle kunna vara ihop med en så totalt känslokall mansgris.

Dagens låt: Fiskarna i havet - Idde Schultz.
Det är synd om fiskarna också (som jag äter) men inte lika synd.





2 kommentarer:

Barasara sa...

Grisar har låg status. Det märks ju bara på hur hela grisfamiljen används som skällsord.

Ett svin är ju någon som är hänsynslös. En ful kvinna är en sugga och beter man sig illa beter man sig grisigt åt.

På sätt och vis ganska intressant...

Anonym sa...

Det finns fler djur än grisar som man kan göra slut för. Bara för att teve synar grisslakt och media uppmärksammar misstag betyder inte att det inte sker hemskheter när det kommer till andra djur.
Hur kommer det sig att man vill göra slut för en gris, men inte en ko eller en fisk???

Älskar din blogg även om jag nu tillät mig att bli lite upprörd.