Summa sidvisningar

söndag 8 januari 2012

Loppistanter ska man inte lita på

Sitter på loppisen och med mig i kartongerna har jag som alltid en hel drös med böcker till försäljning. Jag tar 5:- för en pocket och 10:- för en inbunden. En blonderad, glasögonprydd kvinna i övre medelåldern kommer och börjar peta bland böckerna och plötsligt står hon och viftar med boken Potensgivarna.
"Åh, den här är så rolig!" utbrister hon.
Jag jaha-ar och nickar och försöker se lagom inställsam ut. Potensgivarna? Vad är det för bok? Och hur har den hamnat bland MINA böcker? Eftersom kvinnan tydligen redan har läst detta mästerverk så stoppar jag ner pocketboken i min väska. Den tänker jag läsa innan jag säljer den vidare. Den är säkert jättebra. Och rolig. Och underfundig.
Med facit i hand ska jag lägga till ytterligare några adjektiv. LÄTTLÄST. URDÅLIG.
Jag har verkligen haft monumental otur vad det gäller böcker senaste tiden. Med ett undantag. Sparkling tipsade om Hungerspelen av Suzanne Collins och den läste jag ut i ett nafs. Ska läsa uppföljarna också hade jag tänkt men än har jag inte fått ändan ur vagnen.
Iallafall. Potensgivarna. Läs den inte. Det känns som om författaren har skrivit en bok för gamla bönder som aldrig läst en bok i hela sitt liv och till den skaran hör inte jag. Jag kräver lite mer än bonnig utedassromantik. Blä.
Jädra loppistant! Ikväll är det rockiga jag som börjar läsa Rekviem för John Cummings av Bengt Ohlsson.
Jag hoppas och tror att den inte innehåller ett endaste utedass. Gabba gabba hey!

2 kommentarer:

Sparkling sa...

Potensgivarna är nog den sämsta bok jag har läst på bra länge, dom på biblioteket bara kvittrade "åååååh, den är så ROLIG"! Inte en gång jag drog på munnen åt någonting i den där skitboken.
Hungerspelen däremot, det är grejer det! Håller på med del 2 och slits mellan impulsen att sträckläsasomfan för att få veta hur det går och att sega ut på det så det varar lite längre.

randigkatt sa...

Vi hade skrivit en bättre bok, eller hur?
Hade jag varit förlagschef så hade jag refuserat skiten. Alltså Potensgivarna. Inte vår.