Summa sidvisningar

söndag 1 januari 2012

Stora Ivanhoe-dagen


Det är nyårsdagen och ute är det mörkt och kallt. När vi kom hem från nyårsfirandet inatt så satt ingen Mats på trappen. Överallt smällde och exploderade det och han, älsklingskatten, måste ju varit fullkomligt livrädd och undrat över vad fan det var frågan om liksom? Harmageddon?
Vi gick och la oss och som vanligt fick man somna med hjärtat fladdrande i bröstet. Tänk om han?
Nu hade han inte dött inatt heller för klockan kvart över sju när jag vaknade så satt han snällt utanför dörren som om ingenting. Han mjauade ett slags avmätt hallå och så spatserade han helt blasé förbi mig ut till det viktigaste och käraste i hans liv. Matskålen. Fin kille det.

Och sedan inleddes 2012 med ett annat slags underjordisk stämning. Lagom till frukost så rullar Skägget upp rullgardinen på ett nytt, våldsamt och lite speciellt sätt så att två prydnadssaker häpet ramlar i golvet. Den ena är en konformad julljuslampa och den andra saken är en vit porslinshand från Erikshjälpen som jag stolt inhandlade för knappt en månad sedan (ni vet en sån där asball/fiffig hand som även finns i svart och som man kan hänga smycken på) och handen har den dåliga smaken att ramla rakt ned på en nylackad kåpa till HD:n och samtidigt tappa lillfingret varpå Skägget blir totalt VANSINNIG och så var den frukoststämningen förstörd.

Efter frukosten ska jag duscha. Nu klarar jag tydligen inte av att bara "stå och duscha" i all enkelhet. Det går bara inte. Min blick faller på avloppet och medans duschen strilar så sätter jag mig ned på huk och lyfter upp avloppsbrunnslocket och efter lite rotande UTAN HANDSKAR eller annan skyddsutrustning så får jag upp startkapitalet till en peruk i storleksordningen Amy Winehouse's hår. U S C H!!

När jag sedan ska borsta tänderna så råkar jag av misstag titta ned i DET avloppet och det är då jag får den ofantligt dumma idén att rensa avloppet. Själv. Annars brukar ju Skägget göra det men eftersom han redan haft ett vulkanutbrott så tänker jag som så att detta - det gör jag själv. För det måste ju vara jättelätt ju. Som sagt var.
Med facit i hand kan jag säga att på den sista punkten där hade jag fel. Avloppsrör är lätta att få isär och att rensa ut svarta smutsslamsor är väl inget men att sen få dit skiten korrekt igen....det är en annan femma det. Efter tre misslyckade försök med forsande, stinkande avloppsvatten rakt ut på golvet, på min morgonrock och på min nyduschade nyss så välluktande lekamen ger jag upp. Jag erkänner. Jag är sämpig på det här med VVS.
Fast spela roll - jag har väl ändå aldrig haft en tanke på att syssla med rörmokeri. Eller?

Dagens låt: I choose you - Amanda Jensen.
Om man skulle ta och titta på Ivanhoe idag då? I år kanske han äntligen, äntligen tar sitt lilla förnuft till fånga och väljer den mörka, vackra tjejen istället för den där dumstirrande ljusa fjompan.

2 kommentarer:

Barasara sa...

Kaosartad start på året blev åtminstone väldigt roligt bloggmaterial.

Du borde använt den balla fuskhanden till det läskiga grävandet... Kan jag kanske låna den nu när jag ska gräva i min duschbrunn och rensa mitt handfatsavlopp? ;)

randigkatt sa...

Ha ha - har inte ens tänkt tanken att jag kan använda mina svarta och vita prydnadshänder till avloppet.
Synd på så rara ärtor.